Sunday 3 March 2013

Isu Lahad Datu : Maklumat Palsu kian Tersebar di Facebook


KUALA LUMPUR 3 Mac - Pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengingatkan orang ramai agar tidak terperdaya dengan beberapa maklumat palsu yang kian tersebar menerusi laman sosial berkaitan insiden pencerobohan di Lahad Datu, Sabah baru-baru ini.

Laporan yang dipetik di Laman Facebook milik PDRM itu menjelaskan, kerjasama dari semua pihak amat diperlukan agar tidak mudah terperdaya dengan beberapa penyebaran palsu dari individu yang tidak bertanggungjawab.

Ianya juga merupakan satu kegiatan yang menyalahi undang-undang. alt Kenyataan ini dikeluarkan merujuk mesej yang dipaparkan dari pemilik Laman Facebook bernama Mohd Faiz seperti tertera yang menggunakan melaporan maklumat palsu dengan menggunakan 2 individu berjawatan Ketua Cawangan Khas Daerah (KCKD) di Sabah.

Paparan ini dikenalpasti pihak polis merupakan salah satu maklumat palsu dan disahkan tiada rekod KCKD yang bertugas di lokasi berkenaan.

Orang ramai turut diminta melayari Laman Facebook Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police ) bagi mendapatkan sebarang maklumat terkini berkaitan kejadian melibatkan pencerobohan di Lahad Datu, Sabah.

Sumber

No comments:

Post a Comment