Monday 18 March 2013

PM Filipina ajak Malaysia damai dengan penceroboh Sabah


MANILA 18 Mac - Pesiden Filipina Begino Aquino membuka tawaran perbincangan kepada Malaysia bagi menyelesaikan insiden pencerobohan pengganas bersenjata melibatkan rakyatnya yang mendakwa sebagai pengikut Kesultanan Sulu.

Begino yang dipetik dari media Filipina Globalnation.inquirer menegaskan, rundingan antara kedua-dua belah pihak merupakan cara terbaik bagi mengelakkan kejadian ini berterusan.

“Masalah tidak dapat diselesaikan degan tergesa-gesa atau menggunakan ancaman kuasa. Kita perlu mengadakan perbincangan mendalam bagi menyelesaikan masalah ini."

“Isu ini sangat rumit. Perdana Menteri Malaysia (Datuk Seri Najib Tun Razak) tidak mudah untuk bersetuju melepaskan tanah yang tertakluk di bawah undang-undang negaranya untuk diserahkan kepada mana-mana individu,” katanya.

Presiden Filipina itu turut menafikan dakwaan pihak tertentu yang mengaitkan beliau sebagai pencetus konflik di Sabah apabila membenarkan sebilangan besar warganya bekerja di Sabah.

Aquino juga tidak menolak terdapat pihak ketiga memberi dana kepada Jamalul Kiram III untuk menceroboh di Lahad Datu. Dalam pada itu jurucakap Kiram, Abraham Idjirani, berkata keengganan Aquino melayan tuntutan kumpulan tersebut untuk menuntut Sabah menjadi punca kumpulan tersebut untuk menceroboh.

Tambah Idjirani, segala kos perbelanjaan kumpulan tersebut dibiayai oleh ahli kumpuan tersebut tanpa melibatkan pihak luar. Jelasnya lagi, beliau telah menghubingi Agbimuddin yang mengetuai kumpulan pengganas di Lahad Datu dan mengesahkan bahawa adik kepada Jamalul Kiram III itu masih di Sabah.

SUMBER

No comments:

Post a Comment