Tuesday 26 March 2013

1 Briged PGA Polis Ditempatkan di ESSZONE

KUALA LUMPUR 25 Mac - Lima batalion angkatan tentera dan 1 Briged Pasukan Gerakan Am (PGA) polis akan ditempatkan di Zon Selamat Sabah Timur ( ESSZONE) serta akan ditambah.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein berkata, sokongan polis di kawasan-kawasan estet akan bermula dengan felda dan sedang difikirkan.

"Saya difahamkan kita akan tambah lagi satu briged polis di peringkat polis dicampur dengan tentera khusus untuk anggota Sabah.

Keduanya, polis sokongan di kawasan estet bermula dengan felda sedang difikirkan," kata beliau pada sidang media selepas majlis Sambutan Hari Peringatan Polis ke-206 di sini, hari ini.

Tambah beliau, Unit Rondaan Bermotor (URB) juga akan ditambah berikutan URB akan dilancarkan pada hari ini secara menyeluruh sehingga ke Kota Kinabalu dan Sandakan bagi memantau keadaan keselamatan.

"Perdana menteri juga telah bersetuju untuk menambah bilangan motor untuk mengadakan rondaan di seluruh negara," katanya.

Dalam pada itu Hishamuddin turut menjelaskan,Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) atau kertas putih mungkin akan dilaksanakan tetapu buat masa sekarang ini soal keselamatan di Sabah menjadi keutamaan terlebih dahulu.

"Kita boleh laksanakan kedua-duanya atau mekanisme lain. Tetapi soal utama ialah memastikan Sabah selamat, rakyat Sabah rasa selamat," ujar beliau lagi.

"kita kena pastikan rakyat di Sabah rasa selamat bukan sahaja di Lahad Datu dan Semporna tetapi semua kawasan." katanya.

Beliau menegaskan, bagi memastikan keselamatan, kerajaan akan memastikan tiada pihak ketiga yang akan memanipulasi situasi di Lahad Datu dan Semporna, Sabah.

Sumber

No comments:

Post a Comment