Wednesday 20 March 2013

108 Tahanan SOSMA Lahad Datu Dibicara Hari Ini


LAHAD DATU 20 Mac - Kesemua 108 tahanan yang ditangkap oleh pasukan keselamatan negara dalam Op Daulat akan di dakwa hari ini kerana disyaki mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas bersenjata di Lahad Datu.

Menurut Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar, kesemua tahanan tersebut akan didakwa mengikut akta Kesalahan Keselamatan Langkah-Langkah Khas 2012 (SOSMA).

"Perbicaraan akan berlangsung hari ini di IPD (Ibu Pejabat Polis Daerah) Lahad Datu yang dijadikan mahkamah sementara," katanya kepada media di Felda Sahabat 16 hari ini.

Tambahnya lagi, perbicaraan dijalankan di IPD Lahad Datu berdasarkan faktor-faktor keselamatan yang perlu dipertimbangkan.

Perbicaraan tersebut akan diadili oleh Hakim Mahkamah Sesyen Duncan Sikodol dari Mahkamah Kota Kinabalu serta M. Raja Linggam dari Mahkamah Sesyen Lahad Datu.

Dalam pada itu beliau turut mengesahkan, 28 mayat telah militan dibawa keluar oleh pasukan keselamatan dari kawasan merah dan akan dikebumikan sementara sehingga dituntut oleh anggota keluarga.

"Ini bagi memastikan ancaman kesihatan tidak timbul selain kekurangan bilik mayat di Hospital Lahad Datu dan Hospital Tawau," katanya.

Katanya, waris yang ingin menuntut mayat ahli keluarganya yang terbunuh boleh mengemukakan sampel DNA dan akan diserah sekiranya hasil DNA tersebut padan.

"Bagi pemohon di luar negara, tuntutan boleh dikemuka menerusi Kementerian Luar, manakala bagi pemohon di dalam negara urusan tuntutan boleh dibuat terus kepada polis," katanya.

Terbaru, lapan individu dari Selatan Filipina didakwa diatas tuduhan melancarkan perang terhadap Yang di Pertuan (YDP) Agong serta memnimbulkan keganasan.

Kesemua tertuduh berusia dalam lingkungan antara 17 hingga 66 tahun akan didakwa mengikut Seksyen 130KA Kanun Keseksaan kerana melancarkan keganasan yang membawa hukuman penjara seumur hidup.

Lapan lelaki tersebut turut dibacakan pertuduhan mengikut Seksyen 121 kanun yang sama berikutan melancarkan serangan keatas YDP Agong yang membawa hukuman mati jika disabitkan kesalahan.

Hakim Mahkamah Sesyen Amelati Parnell yang bersidang sebagai majistret tidak menerima sebarang pengakuan daripada tertuduh.

Pendakwaan dikendalikan olehTimbalan Pendakwa Raya Mohd Dusuki Mokhtar dan Timbalan Ketua Bahagian Pendakwaan (Polisi) Datuk Nordin Ahmad, kedua-duanya dari Pejabat Peguam Negara, Putrajaya.

Sumber

No comments:

Post a Comment